(12) 28 17 123

Wycieczka do Krakowa

12 lutego br., tuż przed feriami, klasy IV – VI wzięły udział w wycieczce do Krakowa. Najpierw udaliśmy się na Rynek, gdzie bez trudu odnaleźliśmy rzucającą się w oczy, pięknie odrestaurowaną XIII – wieczną kamienicę, a właściwie Pałac Krzysztofory, gdzie obecnie znajduje się siedziba Muzeum Historycznego Miasta Krakowa. Obejrzeliśmy tu pokonkursową wystawę szopek krakowskich. Przypomnijmy, konkurs – mający na celu zachowanie tradycji budowy szopek – organizowany jest w grodzie Kraka od 1937 r. Biorą w nim udział setki twórców, niektórzy po kilka a nawet kilkanaście razy. Niektóre z prezentowanych na wystawie szopek to istne cudeńka. Jedne małe, inne duże, statyczne i ruchome, wykonywane przez prawdziwych mistrzów, ale też przez dzieci ze szkół i przedszkoli. Podziwialiśmy precyzję i mistrzostwo wykonania wielu z nich.
Piękna pogoda sprzyjała spacerowi po krakowskim rynku. Mieliśmy szczęście obejrzeć wnętrze X-wiecznego Kościoła św. Wojciecha. Tu, według tradycji, miał głosić kazania biskup Wojciech przed wyruszeniem na misję chrystianizacyjną do pogańskiego kraju Prusów.
Nie mogliśmy też nie zawitać na ul. Franciszkańską 3, gdzie znajduje się Pałac Biskupi. W latach 1963 – 1978 była to rezydencja biskupa krakowskiego Karola Wojtyły. Tu, przed pomnikiem Jana Pawła II, zrobiliśmy sobie pamiątkowe zdjęcie, a potem obejrzeliśmy poświęconą Mu wystawę. Wstąpiliśmy też na chwilę do kościoła Franciszkanów, gdzie podziwialiśmy m.in. polichromię i witraże – nowatorskie jak na owe czasy dzieło Stanisława Wyspiańskiego – wśród nich najsłynniejszy monumentalny witraż „Bóg Ojciec, stań się”. Następnym punktem programu był musical na podstawie „Tajemniczego ogrodu” jednej z najsłynniejszych i najbardziej lubianych powieści dziecięcych. Teatr Bagatela przygotował go na 80-lecie swego istnienia i od 14 lat nie schodzi z afisza.
Potem pomaszerowaliśmy na Wawel. Sympatyczna pani przewodnik zabrała nas w podróż do czasów średniowiecza. Poznaliśmy życie codzienne i obyczaje tej epoki na podstawie m.in. przedmiotów codziennego użytku prezentowanych na wystawie Wawel Zaginiony. Dowiedzieliśmy się sporo o rzeźbie i architekturze średniowiecznej (romanizm i gotyk) oraz o wyrobach złotniczych zgromadzonych w Skarbcu. Chłopcom chyba najbardziej podobała się Zbrojownia, gdzie mogli podziwiać dawną broń i zbroje rycerskie. Warto zaznaczyć, że Wawel zwiedzaliśmy za darmo w ramach programu „Wawel. Zacznij przygodę z historią”; został on przygotowany z inicjatywy Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego.
Wycieczkę zorganizowały panie: Marta Panek, Lidia Jodłowska – Rzucidło, Marta Piwowarczyk.