(12) 28 17 123

DZIEŃ BEZPIECZNEGO INTERNETU

 

 

Dzień Bezpiecznego Internetu – święto obchodzone w całej Europie w pierwszej połowie lutego. Jest inicjatywą Komisji Europejskiej, mającą na celu zwrócenie uwagi na kwestię bezpiecznego dostępu dzieci i młodzieży do zasobów internetowych.

Dzieci powinny znać zagrożenia świata wirtualnego i wiedzieć, jak sobie z nimi radzić. Dlatego powszechnym trendem staje się edukacja coraz młodszych dzieci w zakresie korzystania z nowych technologii.

Jednym z takich projektów edukacyjnych jest seria kreskówek „Owce w Sieci’’, które zostały zaprezentowane w klasach I – IV, a po oglądnięciu tych krótkich filmów, które dotyczyły zachowań w sieci uczniowie otrzymali do domu kolorowankę o tematyce bezpiecznego internetu.

Kreskówki „Owce w Sieci” powstały w ramach programów współfinansowanych z budżetu Unii Europejskiej. Odwołują się do klasycznej opowieści o walce dobra ze złem. Występują w nich postacie archetypowe: mądry Baca, naiwny Jasiek, dzielny Gajowy, niewinne owce i barany oraz złe wilki. Kreskówki odwołują się do motywów ludowych – akcja rozgrywa się w szałasie na hali, bohaterowie przytaczają tradycyjne porzekadła, posługują się gwarą. Opowieści odzwierciedlają jednak współczesną kulturę dziecięcą i młodzieżową, obecny styl życia. Zakończenie każdej bajki zawiera morał, mówiący jak uniknąć zagrożeń.

 

 

Co oglądamy w rozbitym lustrze? Królowa Śniegu i patostreamy to scenariusz zajęć dla klas 5 – 6. Uczniowie na lekcjach zapoznali się ze zjawiskiem patostreamów, mają świadomość szkodliwości przekazu patotreści. Celem nadrzędnym jest przeciwdziałanie dyskryminacji poprzez kształtowanie postawy empatii.

Uczniowie na zajęciach rozmawiali o różnych treściach (zdjęciach, filmach, artykułach), jakie można zobaczyć w internecie. Niekiedy te materiały budziły w nich nieprzyjemne emocje (smutek, strach, złość, obrzydzenie, zawstydzenie itp.). Nazywamy je szkodliwymi treściami lub patotreściami. Część z nich to filmiki tworzone przez internautów, którzy na żywo pokazują szokujące, często przemocowe zachowania. To tzw. patostreamy. Czasem, nawet, jeśli tego nie chcą, to mogą znaleźć takie treści w sieci. Mogą one mieć na nich różny wpływ. Uczniowie obejrzeli animację Królowa Śniegu – #Patostreamy. Zobaczyli, co przydarzyło się bohaterom tej historii, Kajowi i Gerdzie, którzy trafili na patotreści w internecie. Wiedzą, że muszą pamiętać, aby zgłaszać szkodliwe treści, które znajdą w internecie. Bez negatywnych treści świat odzyskuje równowagę.

W klasach 7 i 8 został przeprowadzony scenariusz edukacyjny „Zamiast hejtu”.

Hejtowanie, czyli obrażanie, znieważanie czy wyzywanie innych osób w sieci to coraz częstsze zjawisko. Obraźliwe komentarze i filmy, przerobione zdjęcia, tzw. memy, gry promujące nienawiść – to tylko kilka przykładów treści, których odbiorcami, – jako ofiary i świadkowie – i twórcami bywają młodzi ludzie. Adresaci takich zachowań nie zawsze potrafią sobie poradzić z emocjami, które się wówczas pojawiają: poczucie odrzucenia i samotności, smutek, samokrytyka czy bezradność. Będąc świadkiem, nieraz nieświadomie zwiększają poczucie krzywdy ofiary, klikając „Lubię to!” czy udostępniając obraźliwe treści. Sprawcy zaś często nie zdają sobie sprawy z motywów swoich działań – obrażają innych z zazdrości, niskiego poczucia wartości, w poszukiwaniu internetowego „fejmu”, chęci zaimponowania rówieśnikom, a wreszcie – nudy.

W poczuciu złudnej anonimowości, jaką daje internet, i nie widząc reakcji ofiary, pozwalają sobie na wiele więcej niż w realnym świecie.

 „Zamiast hejtu” to propozycja edukacyjna podejmująca temat obrażania w sieci. Celem zajęć było m. in. poszerzenie świadomości wokół zjawiska hejtowania, zaprezentowanie sposobów reagowania na tego typu treści, poszukiwanie alternatywnych sposobów wyrażania swojej opinii. Podczas zajęć wykorzystywany jest film edukacyjny kampanii Add Friend przygotowany przez firmę Disney Polska wraz z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę.

 

 

Ochrona Danych Osobowych, – co powinienem wiedzieć?

 

28 I to Europejski Dzień Ochrony Danych Osobowych. Uczniowie mieli możliwość oglądnięcia filmu, dowiedzieli się, że dane osobowe to informacje dotyczące zidentyfikowanej lub możliwej do zidentyfikowania żyjącej osoby. Wśród danych osobowych wyróżnia się dane wrażliwe, które mogą dotyczyć m. in. zdrowia, orientacji, przekonań religijnych, politycznych czy filozoficznych oraz pochodzenia. Są one objęte szczególną ochroną ze względu na ryzyko związane z ich niewłaściwym wykorzystaniem.

Prawem regulującym zagadnienie związane z przetwarzaniem danych osobowych to RODO. Oznacza ono, że nasze dane nie mogą być używane i przetwarzane bez naszej zgody.

Organizacje, firmy, strony czy aplikacje muszą jasno informować, jakie informacje o nas gromadzą i jak je przetwarzają, a my mamy prawo do informacji i kontrolowania naszych danych.

W Polsce organem, który jest odpowiedzialny za sprawdzanie, czy organizacje przestrzegają przepisów RODO jest UODO, czyli Urząd Ochrony Danych Osobowych.

W każdej organizacji, która przetwarza dane osobowe, powołuje się też osobę odpowiedzialną za pilnowanie, że dzieje się to zgodnie z prawem. Nazywamy ją inspektorem ochrony danych osobowych.

Reasumując każdy z nas powinien wiedzieć, że ma prawo do ochrony swojej prywatności.

Informacje o nas powinny mieć tylko uprawnione osoby i instytucje.

Uczniowie klas od 4 – 8 po oglądnięciu filmu edukacyjnego wypełniali karty pracy dotyczące danych osobowych. Mają teraz większą świadomość, jak ustrzec się przed zagrożeniami, używając internetu. Wiedzą o zasadach, o których każdy powinien pamiętać. Rozumieją, że muszą być odpowiedzialni i chronić swoje dane osobowe.

Skip to content