(12) 28 17 123

Co w świetlicy piszczy…

Co w świetlicy piszczy….

Marzec w świetlicy szkolnej.

Marzec zaczęliśmy od spotkania z historia. 1 marca udaliśmy się wraz z całą społecznością szkolną spotkaliśmy się na dziedzińcu szkoły i wysłuchaliśmy prelekcji na temat działania podziemia antykomunistycznego, a następnie uczestniczyliśmy w Marszu Pamięci. Dziękujemy za żywą lekcję historii.

Kolejnym ważnym punktem naszej działalności było Święto kobiet. Czytaliśmy wiersz, rozmawialiśmy na jego temat oraz zapoznaliśmy się z prezentacją multimedialną dotyczącą sławnych polskich kobiet. Wiele nazwisk   było dzieciom   doskonale znanych, wiele było zaskoczeniem.

Wychowankowie naszej świetlicy powitali Panią Wiosnę, uczestnicząc w zajęciach ukazujących uroki tej pory roku. Powstały wiosenne gazetki oraz dekoracje, które przyozdobiły świetlicową salę. Do radosnego świętowania przyczyniły się również zabawy ruchowe na dworze, gdzie mieliśmy możliwość obserwacji w szkolnym ogrodzie budzącej się do życia przyrody.

Z okazji Dnia Recyklingu zorganizowaliśmy zawody świetlicowe z wykorzystaniem makulatury. Wszystkie drużyny miały za zadanie ułożyć alfabet z liter wyciętych       z gazety. Dzieci poradziły sobie doskonale. Kolejnym punktem było ogłoszenie konkursu ekologicznego „Coś niczego- kreatywny recykling”.

Dowiedzieliśmy się jak umiejętnie panować nad złością i negatywnymi uczuciami. Poznaliśmy techniki relaksacyjne, pozwalające panować nad złością i irytacją.

Rozwijanie czytelnictwa jest sprawą priorytetową, więc dzieci chętnie uczestniczyły w zajęciach bibliotecznych w trakcie, których uczyły się na wypełnia się karty i jak wygląda praca bibliotekarza.

Jak zawsze ulubionym zajęciem dzieci było wykonywanie prac plastycznych, technicznych, gra w tenisa stołowego oraz w gry planszowe i zespołowe.

Styczeń i luty w świetlicy szkolnej były miesiącami radości i oczekiwania na upragniony odpoczynek w ferie zimowe.

W tym czasie:

– dzieci wróciły po świątecznej przerwie, więc w czasie zajęć wspominaliśmy powitanie Nowego Roku i noc sylwestrową. Wrażenia i emocje  z tego wydarzenia zostały namalowane, a ich wyniki zaprezentowane na wystawce prac uczniów;

– dzieci wzięły udział w wielu aktywnościach związanych z okresem karnawału i zimową aurą. Ostatni tydzień przed feriami poświęciliśmy na omówienie zasad bezpieczeństwa podczas zimowego odpoczynku oraz na przygotowanie się do balu  karnawałowego. Wykonywaliśmy najdłuższy łańcuch, który posłużył nam do udekorowania sali gimnastycznej na zabawę.

– w pracach plastycznych i technicznych dominowały charakterystyczne dla tej pory roku bałwanki, śnieżynki i elementy zimowej aury;

– dzieci przygotowały własnoręcznie wykonane prezenty z okazji Dnia Babci i Dziadka. Wiązało się to z opowieściami na temat swoich ukochanych dziadków i uczuć z tym związanych.

– obchodziliśmy różne dni nietypowe np. światowy Dzień Śniegu, Międzynarodowy Dzień Składanek i Łamigłówek, Walentynki, Dzień Kota oraz Dzień Dinozaura.

-świetliczaki zaangażowały się także w zajęcia z kodowania, podczas których budowały wieże z kolorowych gąbek, układały kolorowe patyczki wg wzory oraz kodowały na kartkach papieru tworząc obrazki według instrukcji;

– korzystając z pięknej pogody udaliśmy się na spacer w okolicy szkoły, szukać pierwszych oznak wiosny;

– jak zawsze dzieci bardzo chętnie korzystały z gry w tenisa stołowego, z gier planszowych  oraz zespołowych;

– odbywały się zajęcia biblioteczne, dzieci dowiedziały się jak dbać o książki oraz w jaki sposób je oprawić, by się nie zniszczyły, dzieci wypożyczyły sobie wybrane egzemplarze;

– w każdy czwartek brały udział w zajęciach rękodzielniczych, w trakcie, których wykonywały piękne szaliki.

Grudzień.

Grudzień w świetlicy szkolnej był miesiącem, w którym od pierwszych dni towarzyszył nam nastrój wyczekiwania. Początkowo dzieci oczekiwały wizyty świętego Mikołaja, następnie świąt Bożego Narodzenia.

Mikołajki w szkole były dniem, który dostarczył wiele radości i zabawy. W świetlicy poznawaliśmy prawdziwą historię postaci Mikołaja, oglądaliśmy film oraz rozwiązywaliśmy quiz.

Odliczając dni do tych pięknych świąt rozmawialiśmy o zwyczajach, tradycjach i symbolach świątecznych w naszym kraju jak i za granicą Zajęcia te odbywały się również w języku angielskim. Dzieci korzystały z programy Genially, gdzie poprzez zabawę uczyły się nowych słów.

Wykonaliśmy również gazetkę tematyczną związaną z dniami nietypowymi w miesiącu grudniu oraz z świętami Bożego Narodzenia.

Z okazji Dnia Piłki Nożnej dzieci prezentowały postacie swoich ulubionych piłkarzy, kolorowaliśmy kolorowanki oraz śpiewaliśmy piosenki.

Z okazji Dnia Guzika poznaliśmy historię guzika i wykonaliśmy prace plastyczną.

Świątecznym zajęciom towarzyszyły liczne prace plastyczne i techniczne. Dekoracje                 te wypełniły naszą świetlicę po brzegi. Uczyliśmy się jak wykonywać łańcuch choinkowy          z bibuły, aniołki z papieru, śnieżynki z cukru, aniołki z płyt CD, rzeźby z masy solnej, kalendarz adwentowy, gwiazdy z papieru oraz torebek śniadaniowych. Dzieci wykazywały się pracowitością i zapałem do podejmowania określonych działań.

Rozwijając zdolności plastyczne, kreatywność i zainteresowanie różnymi technikami plastycznymi uczniowie z klas 1-3 przystąpili do konkursu „Mój anioł” organizowanego przez MDK w Bochni. Założeniem konkursu było stworzenie własnego, indywidualnego wizerunku anioła, noszącego podobieństwo do samego autora i jego świata. Gratulujemy umiejętności i życzymy sukcesów w konkursie.

Listopad  w świetlicy.

Listopad rozpoczęliśmy od pamięci o zmarłych. Prowadziliśmy rozmowy na temat obchodów tego święta w naszym kraju i innych państwach oraz o prawidłowym zachowaniu się na cmentarzu. Stworzyliśmy gazetkę tematyczną.

Zakończyliśmy zbiórkę zorganizowaną z okazji Dnia Kundelka. Zachęcając do niesienia pomocy bezdomnym pieskom i kotom  świetlica szkolna zaprosiła do udziału w zbiórce rzeczowej dla zwierząt ze schroniska w Borku. Rezultat był wspaniały, a dary zostały dostarczone do schroniska.

Przygotowywaliśmy się również do występu w uroczystej akademii z okazji Narodowego Święta Niepodległości. Dziewczynki z klasy III i IV wykonały taniec z szarfami. Z okazji 11 listopada utrwalaliśmy znaczenie naszych polskich symboli narodowych, śpiewaliśmy hymn Polski oraz wykonywaliśmy tematyczne prace plastyczne.

W kolejnym tygodniu rozmawialiśmy  o prowadzeniu zdrowego trybu życia i aktywnego wypoczynku. Pracowaliśmy techniką „burzy mózgów”w której dzieci spontanicznie wymyślały jak dbać  o własne zdrowie, higienę osobistą oraz jak zachować prawidłową postawę w trakcie nauki lub gry na komputerze. Wykonaliśmy kolejne zadanie z projektu edukacyjnego tworząc piramidę żywienia z wykorzystaniem ulotek promocyjnych.

22 listopada obchodziliśmy „Dzień kredki”, dzieci dowiedziały się jak powstaje kredka oraz wzięły udział w konkursie na „Najpiękniejsze, najbardziej oryginalne i najbardziej kolorowe pudełko na kredki”. Pierwsze miejsce zajęła Weronika z klasy 2. Pozostałym uczestniczkom- Łucji, Julii, Lenie i Marcysi- gratulujemy pomysłowości i zdolności plastycznych.

Jak co roku 25 listopada odbył się „Dzień pluszowego misia”. Poznaliśmy tę mniej znaną historię powstania pluszowej maskotki, dzieci zaś odpowiadały na pytania quizu. Później oglądaliśmy ulubione filmy z misiami. Było przy tym bardzo dużo wzruszeń i śmiechu.

Dzieci świetlicowe brały również udział w różnych zabawach ruchowych, muzycznych           i integracyjnych. W szczególności zabawy ruchowe do muzyki klasycznej cieszyły się zainteresowaniem. w ten sposób kształtowaliśmy poczucie rytmu, odpoczywaliśmy po lekcjach oraz lepiej się poznawaliśmy.

W październiku odbywały się różne aktywności, głównie plastyczne, które miały na celu dostrzeżenie uroków  i walorów pięknej pory roku jaką jest jesień.

– oberwaliśmy zmiany zachodzące w przyrodzie poprzez liczne zabawy na szkolnym placu zabaw.

– naszą inwencję twórczą rozwijaliśmy poprzez wykonanie pięknej mandali z liści oraz owoców jarzębiny.

– szyliśmy metodą haftu matematycznego z wykorzystaniem tekturowych szablonów liści.

– tworzyliśmy kreatywne prace plastyczne ze skrawków papieru, w ten sposób powstały oryginalne wydzieranki.

– w Dzień Edukacji Narodowej braliśmy udział u uroczystej akademii.

– wzięliśmy udział w obchodach Dnia Patrona Szkoły, rozwiązywaliśmy quizy, krzyżówki dotyczące Jana Pawła II oraz rysowaliśmy jego portret.

– obchodziliśmy różne dni nietypowe, np. Dzień Kundelka, który uwrażliwia dzieci na potrzeby naszych dużych i małych przyjaciół. Kształtując wrażliwość i troskę  o zwierzęta zorganizowaliśmy „Akcję na cztery łapy”, czyli zbiórkę najpotrzebniejszych artykułów na schroniska.

– stworzyliśmy miejsce zbiórki plastikowych nakrętek w holu szkoły, aby wesprzeć akcję „Nakręć się na pomaganie dla Huberta”. Pierwsza partia zebranych nakrętek trafiła już do specjalnie przygotowanego metalowego serca w sąsiedniej miejscowości.

Wrześniowa integracja

W pierwszych dniach naszej wspólnej świetlicowej przygody miały miejsce różne aktywności integracyjne, mające na celu zapoznanie uczniów ze sobą.    W tym celu wykorzystywaliśmy gry planszowe oraz zabawy dydaktyczne.

Wykonywaliśmy prace plastyczne oraz techniczne, np. rysowaliśmy nasze wspomnienia z wakacji, tworzyliśmy obrazy metoda wydzieranki, ćwiczyliśmy paluszki składając origami z gazet, z młodszymi dziećmi doskonaliliśmy zdolności manualne poprzez wycinanie liter alfabetu, wyszywaliśmy liście metodą haftu matematycznego.

Obchodząc pierwszy dzień kalendarzowej jesieni dzieci wykonały fotobudkę, w której robiły zdjęcia.

Ulubioną aktywnością dzieci stało się kodowanie, to jest wypełnianie obrazków kolorami wg odpowiedniego schematu.

Wykorzystując piękną jesienną pogodę aktywnie wypoczywaliśmy spacerując  w okolicy szkoły oraz dbaliśmy o aktywność fizyczną na placu zabaw.

Wrzesień
-mówiliśmy o bezpieczeństwie na drodze (gazetka)
-wykonaliśmy „Odblaskowego Szymona” oraz zaprojektowaliśmy i wykonaliśmy własne odblaski
-rozwiązywaliśmy zagadki o bezpiecznym poruszaniu się po drodze i ozdobiliśmy nasze plecaki odblaskami (zdjęcia z tornistrami)
– korzystaliśmy z uroków słonecznej pogody (plac zabaw)

Skip to content